Door Monique Kroom op 19 april 2016

Kademuur in Musselkanaal wordt geïnspecteerd

Tijdens de raadsvergadering van 18 april heeft wethouder Brongers toegezegd de kademuur nabij de IJzeren Klap in Musselkanaal aan een grondige technische inspectie te onderwerpen. Aan de hand van dit onderzoek zal er een voorstel aan de raad worden gedaan.

In de winter van 2014 heeft de PvdA aandacht gevraagd voor de bouwvalligheid van deze kademuur. In het voorjaar van 2015 is een deel van de kademuur hersteld. De wijze waarop dat is gedaan heeft veel vragen opgeroepen. In mei 2015 heeft de PvdA middels schriftelijke vragen opheldering gevraagd. Met de beantwoording was de fractie niet tevreden. Wij hebben tijdens de raadsvergadering van 8 juni van dat jaar laten weten de mening van het college niet te delen; namelijk dat dezelfde type steen is gebruikt en dat na verloop van tijd het kleurverschil aanzienlijk minder zou worden.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en is het contrast alleen maar groter geworden. Bovendien constateren wij weer nieuwe scheuren die mogelijk ontstaan zijn door verzakking van de fundering.

Kortom: het geheel  ziet er niet uit en is niet representatief als entree voor onze gemeente. Bovendien denken wij dat het keer op keer leveren van lapwerk geen duurzame oplossing is.

Ondanks dat wij een motie op zak hadden om het college te dwingen de situatie te verbeteren zijn wij tevreden met de harde toezegging van de wethouder. Voor 1 juli a.s. weten we precies wat er aan de hand is en welke route er gelopen moet worden.