Door Monique Kroom op 25 juni 2015

Column: ‘Er is wat te vieren’

Dit jaar vieren wij dat 250 jaar geleden begonnen is met het graven van Het Stadskanaal en dat 400 jaar geleden de Semslinie werd uitgezet. De Semslinie is misschien wat minder bekend, maar kijkt u op de landkaart dan is de scherpe lijn tussen Drenthe en Groningen ‘De Semslinie’. De geschiedenis van het kanaal is meer bekend en spreekt ook meer tot de verbeelding. Het is goed dat we dit jaar stil staan bij deze historische beslissingen. Om er ook nog een feestelijk tintje aan te geven, vinden rondom de Semslinie en Het Stadskanaal verschillende festiviteiten plaats. De eerste helft van het jaar is bijna voorbij, maar het nodige staat nog op stapel. Graag verwijs ik u naar de website: 250400.nl. Daar vindt u het hele programma voor de rest van het jaar.

Op diezelfde site is ook de ‘Knoal Vaarroute’ te vinden, die u kunt downloaden. Deze route voert u door een ons bijzonder gebied. Hierin wordt het beeld geschetst van de boeiende geschiedenis van het kanaal en de aangrenzende plaatsen.

Het programma loopt door tot ver in de herfst, maar om toch één onderdeel uit te lichten, wil ik u graag wijzen op het feit dat in de laatste week van juli MusSAILkanaal plaatsvindt. Die week komen er meer dan 120 Historische Bedrijfsvaartuigen naar Musselkanaal. De schippers van deze boten houden hier dan hun jaarlijkse reünie. Geweldig dat zoveel schepen terugkeren naar de plek waar zij oorspronkelijk gebouwd zijn. Ik nodig u graag uit om op 1 augustus a.s. het hoogtepunt van MusSAILkanaal bij te wonen. Die dag staat Musselkanaal in de schijnwerpers en is er veel te beleven voor jong en oud.