Column: ‘Stemmen is een recht, kies het Europees Parlement’

Door Egbert Hofstra op 22 mei 2019

Stemmen is een recht, kies het Europees Parlement

Het algemene kiesrecht bestaat in Nederland 100 jaar. U heeft de festiviteiten hieromtrent misschien gezien vorige week. Vanaf 1917 konden alle volwassen mannen stemmen en gekozen worden. Vrouwen konden wel gekozen worden, maar ze mochten zelf nog niet stemmen. Dat mocht pas vanaf 1919. Suze Groeneweg van de SDAP, de voorloper van de PvdA, was in Nederland het eerste vrouwelijke Tweede Kamerlid. Het is in onze tijd haast niet voor te stellen, maar met het vrouwenkiesrecht was Nederland in vergelijking met andere landen relatief vroeg. In België werd dat pas ingevoerd in 1948 en in Zwitserland pas in 1971!

Morgen kunt u weer van het, door uw voorouders zwaarbevochten, recht om te stemmen gebruik maken. Dan kunt u kiezen wie uw Nederlandse vertegenwoordigers worden in het Europees Parlement. Dat kan sinds 1979. Er is op de Europese Unie vaak iets aan te merken. Soms terecht, maar wat niet helpt is dat nationale politici graag de EU ergens de schuld van geven als iets niet goed gaat. En als iets wel goed gaat, vinden ze dat natuurlijk hun eigen verdienste. Juist in Groningen hebben we veel aan “Brussel” te danken. Afgelopen vrijdag werd bekend dat er in onze provincie veel geld uit Europa terecht komt. Op zich niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat er zelfs een Europees Commisaris is voor regionale ontwikkeling. Het zou goed zijn als daar in Nederland ook een minister voor was.

Ook in de wereld is een sterk Europa belangrijk. De macht en invloed van China wordt steeds groter, Amerika onder Trump wordt steeds onbetrouwbaarder en dan hebben we ook nog een verongelijkt Rusland dat graag onrust stookt. Daarnaast moet belastingontwijking door grote bedrijven Europees worden aangepakt. Doen we dat niet, dan worden de losse, kleine Europese landjes, zoals Nederland, genadeloos tegen elkaar uitgespeeld. U kunt morgen kiezen welke kant de EU uit gaat. Maak gebruik van uw stemrecht!

Egbert Hofstra, fractievoorzitter PvdA Stadskanaal

Egbert Hofstra

Egbert Hofstra (1982) woont in Stadskanaal Wie is Egbert Hofstra? Egbert Hofstra is opgegroeid in Musselkanaal. Sinds 1990 woont hij in Stadskanaal. Hij heeft het VWO gevolgd aan het Ubbo Emmius. Daarna heeft hij technische planologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Deze studie houdt zich bezig met de ruimtelijke ordening. Denk hierbij aan dingen als

Meer over Egbert Hofstra

Waar ben je naar op zoek?