Column: ‘Stemmen: ja of nee?’

Door Grietje Schipper op 20 maart 2019

Als u dit leest, heeft u gestemd of u gaat nog. Of helemaal niet.

Dat laatste zou niet alleen jammer zijn, maar dat betekent dat ons recht om te stemmen zomaar is weggegooid.

Sinds 1917 hebben mannen dit recht, vrouwen iets later: 1919.

Vrouwen hebben dus een eeuw het recht om te stemmen op die partij en persoon waarvan zij denkt dat die het beste voor haar belangen opkomt.

Dat er nu veel stemmen opgaan zoals: “Waarom zou ik gaan stemmen, het is toch allemaal hetzelfde?” is iets wat ik niet begrijpen kan, is dit wel zo?

We hebben inmiddels in de provincie Groningen 14 partijen die meedoen, waar in totaal 401 personen opstaan waar je een stem op kunt uitbrengen.

Van deze 401 personen zijn er 125 vrouw.

Zoals ik al verwoordde: 14 partijen waar een keuze uit kan worden gemaakt.

Het voordeel van ons Nederland is dat iedereen zelf bepaalt waar men op stemt.

Heel veel landen in deze wereld hebben dit recht niet, daar heb je niet deze vrijheid en al lijkt het soms anders en beweren ze dat dit wel zo is, we weten allemaal dat de gevolgen soms ernstig kunnen zijn.

Hier leven we gelukkig wel in een democratie en moeten we daar heel trots op zijn.

Trots omdat we in staat zijn om elkaar vrij te laten.

Trots omdat we een eigen mening mogen hebben.

Trots dat we wel of niet een kerk, moskee of synagoge mogen bezoeken.

Trots dat we rechten en plichten hebben

Al deze dingen waar we trots op mogen zijn, komen voort uit onze democratie en dan kom ik weer op waar ik mee begon, het recht van stemmen.

Vanaf 18 jaar hebben we dit recht. Hebben we het recht om te kiezen en er valt wat te kiezen.

U of jij beslist wie de besluiten nemen in Nederland en aanstaande woensdag in de provincie Groningen en waterschap Hunze en Aa’s.

Overal staan de punten van verschillende partijen openbaar en een ieder die dat zou willen, kan dit lezen.

Lezen waarom die partij het beste zou zijn voor jezelf of voor de omgeving.

En terugkomend op mijn opmerking dat er 125 vrouwen verkiesbaar zijn, het volgende.

In Nederland hebben vrouwen veel vrijheid, maar er bestaat nog steeds een verschil. Een voorbeeld is het vask ongelijke loon bij dezelfde functie. Ook hierin kan een keuze worden gemaakt voor welke partijen je kiest

Maak hier gebruik van en maak de juiste keuze in het stemhokje.

Tot negen uur vanavond heeft iedereen nog de mogelijkheid om deze keuze te maken.

Grietje Schipper.

Grietje Schipper

Grietje Schipper woont in Stadskanaal Wie is Grietje Schipper? Grietje is van huis uit een Drentse en geboren in de toen nog bestaande gemeente Borger en heeft gewoond in Nieuw Buinen en Gasselternijveen. Inmiddels woont ze hier al jaren dus geen onbekende meer voor Stadskanaal. Ze maakt op dit moment deel uit van de gemeenteraad

Meer over Grietje Schipper