Door Grietje Schipper op 19 februari 2020

Column: ‘Week van de liefde, afscheid burgemeester en toekomst.’

Afgelopen week was het de week van de liefde, een zin die vermoedens oproept maar toch enkele uitleg verdient. Het betekent dat we in onze gemeente stilstaan bij alle mensen.

We hebben gezamenlijk met verschillende groeperingen en scholen aandacht besteed aan de vrijheid om te houden van wie je wilt, en omdat het ook nog Valentijnsdag was, is de leus gelanceerd: je Valentijn kies je zelf. Een succesvolle week die startte met het hijsen van de regenboogvlag door onze ex-burgemeester. Een burgemeester die volledig haar steun en begrip heeft getoond en zeer duidelijk heeft gemaakt dat een regenboogvlag veel meer is dan een palet van kleuren, maar dat deze vlag een uiting is voor alle mensen, een vlag voor liefde en vrede voor iedereen.

Ja, helaas moet ik ex zeggen, Froukje de Jonge heeft donderdag afscheid genomen van de gemeente Stadskanaal om terug te gaan naar haar woonplaats Almere. Ze wordt daar wethouder.

Jammer voor Stadskanaal, maar uiteraard wensen we haar veel succes.

Het was ook de week van Ciara en Dennis, twee namen van stormen in ons land, of we blij mogen zijn dat we nu onze eigen namen mogen geven aan stormen in de toekomst dat vind ik niet, het geeft maar weer aan dat we toch iets moeten gaan veranderen aan hoe we omgaan met onze wereld, en dat ontkennen niet echt meer kan.

Ook in onze gemeente zijn we bezig om beter om te gaan met het milieu, we zorgen dat er steeds bomen herplant worden of strakker toekijken op kapvergunningen, woningen aanpassen, zonnepanelen stimuleren ook voor particulieren, voorlichtingen geven op scholen, allemaal voorbeelden waar iedereen aan mee kan doen thuis of in hun omgeving.

Om een bruggetje te maken naar zorg, een goede omgeving waar het belangrijk is om ook voor de  toekomst een mooie gemeente te hebben, een gemeente die leeft en waar ook de jeugdigen graag willen blijven wonen, hier horen natuurlijk leuke betaalbare woningen bij en een goede infrastructuur om de omgeving wat “ruimer” te maken. Gewoon met de trein naar Groningen of met de bus naar Assen: daar werken en hier wonen. Onze gemeente heeft voor elk wat wils, ruimte, winkels, theater, zwembaden, alle soorten van sport, dus een prima plek om te blijven.

Recentelijk was er nog een symposium voor scholieren om aan te geven wat de gemeente Stadskanaal heeft  om hier te blijven wonen ook nadat je van school afkomt.

Onze fractie is van mening dat je steeds positief moet blijven kijken en praten over Stadskanaal, we moeten eens af van: “was niks, is niks, en zal ook nooit wat worden”. Positief zijn kost niets en maakt je sterker.

Grietje Schipper

Grietje Schipper woont in Stadskanaal Wie is Grietje Schipper? Grietje is van huis uit een Drentse en geboren in de toen nog bestaande gemeente Borger en heeft gewoond in Nieuw Buinen en Gasselternijveen. Inmiddels woont ze hier al jaren dus geen onbekende meer voor Stadskanaal. Ze maakt op dit moment deel uit van de gemeenteraad

Meer over Grietje Schipper