Door op 23 oktober 2013

Column: ‘Politiek in moeilijke tijden’

Er zijn maar weinig dingen zo verwarrend voor de gewone burger als het van een afstand volgen van de politiek. Als we de media mogen geloven, gebeuren er verschrikkelijke dingen en steken we massaal onze middelvinger op; nu is er eindelijk een akkoord en heeft elk van de betrokkenen gemeld dat hij het beste heeft binnengehaald. Zo gaat dat in de politiek. Een verwarrend en ondoorzichtig spel waarbij de gemiddelde burger zich afvraagt of dat allemaal wel nodig is. We weten immers allemaal wat wel nodig is. Werk, werk, werk, roepen we in Oost-Groningen in koor. Serieuze politici weten dat wij daarvoor wel ons best kunnen doen en maatregelen kunnen bedenken om het te bevorderen, maar de Nederlandse en de wereldeconomie geven toch de doorslag.

Onze boodschap is dan ook: “Eerlijk zijn tegenover de burger, niet beloven wat je niet waar kunt maken, en je verantwoordelijkheid nemen in de gemeentepolitiek. ’Samen de schouders er onder zetten de komende jaren,’ is het motto”.

De burger die met de vinger wijst moet zich maar eens serieus in dit soort zaken proberen te verdiepen, dan zal hij of zij er snel achter komen dat – schijnbaar simpele zaken – allerminst eenvoudig zijn en dat het altijd gaat over het maken van keuzes. Zeker als je iedereen – wij beschouwen onze maatschappij nog steeds als een samenleving – het zijne wilt geven: werk, goed wonen, zorg, onderwijs en inkomenszekerheid.

Wij gaan er voor!

Hans Bellers, voorzitter PvdA afdeling Stadskanaal