Column: ‘Laatste weken 2017’

Door Grietje Schipper op 20 december 2017

Het jaar 2017 is bijna weer voorbij, nog een paar dagen te gaan.

Zoals zo vaak is ook dit jaar weer razendsnel gegaan.

Als je terug kijkt dan verbaast het je wat er in een jaar allemaal gebeurt.

Politiek gezien hebben we een heel heftig jaar achter ons.

Het grote verlies in maart is behoorlijk hard aangekomen.

Ook in onze eigen gemeente is er veel reuring geweest.

Herindeling niet doorgegaan, zwembadendiscussie open of dicht. Gelukkig: alle baden blijven nog open.

Westerschool moet helaas sluiten, als PvdA hebben we er alles aan gedaan om deze openbare school open te houden, omdat we vinden dat iedere ouder zou moeten kunnen kiezen wat voor soort onderwijs men wil voor hun kind.

Net als dat wij ook belangrijk vinden dat sporters de mogelijk hebben om binnen onze gemeente te kunnen blijven.

Hierbij denk ik aan het pagecentrum. Een overdekt zwembad en een sporthal, die door veel van onze burgers al jaren met veel plezier worden gebruikt.

Ook hier hebben we voor geknokt het afgelopen jaar.

Dit jaar hebben we ons project “PvdA volgt mensen in de zorg” afgerond.

Door een groep mensen die gebruik maken van de WMO te volgen via bezoeken en gesprekken.  Om zo een goed beeld te krijgen wat de participatiewet voor impact heeft gehad.

Dit heeft ons een goed beeld gegeven hoe het in onze gemeente is gegaan.

We hebben hier veel van geleerd en we hebben onze bevindingen mee genomen om de discussie aan te gaan in de raad.

Wat nog belangrijker is geweest is dat we op een andere manier kijken en daar naar te proberen te handelen.

Natuurlijk hebben we ook marktacties gehad waar we in discussie gingen met burgers en geprobeerd hebben onze standpunten duidelijk uit te leggen.

Kortom, we hebben ook dit jaar weer geprobeerd om de PvdA te laten zien en horen, door te vertellen waar we voor staan.

Nog steeds staan we voor onze beginselen. Een eerlijke verdeling voor alle mensen. Nog steeds vinden we dat de sterkste schouders de grootste lasten moeten dragen.

Nog steeds vinden we dat zorg voor iedereen beschikbaar moet zijn. Nog steeds vinden we dat iedereen kansen moet hebben om goed onderwijs te volgen, om te sporten en een betaalbaar goede woning te hebben.

Volgend jaar maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen en ook dan gaan we ons inzetten om bovenstaande idealen te realiseren.

Met veel inzet gaan we het nieuwe jaar in.

Mede namens de fractie wens ik iedereen prettige feestdagen en onze fractie hoopt

jullie volgend jaar weer te ontmoeten.

Grietje Schipper

Raadslid PvdA Stadskanaal.

Correspondentieadres: Handelskade 48, 9503 AC Stadskanaal

Telefoon: 06 42244667