Door Monique Kroom op 6 november 2014

Netwerkbijeenkomst Agenda voor de Veenkoloniën

In de voormalige strokartonfabriek in Oude Pekela vond op 31 oktober 2014 de jaarlijkse netwerkbijeenkomst ‘Agenda van de Veenkoloniën’ plaats.

Na het welkomstwoord van dagvoorzitter Eric van Oosterhout en een introductie over het veen en Oude Pekela in het bijzonder door Meindert Schollema, krijgt Hans Alders het woord. De oud-commissaris van de koningin van Groningen is na jaren weer terug in ‘t veen. Alders is nu o.a. actief als voorzitter ‘Energie -Nederland’ en dit brengt de agenda’s samen. Hij houdt ons een spiegel voor.

“De veenkoloniën een innovatief landbouw gebied. Internationaal gebied met toekomst. Klinkt bijna als geloof in eigen kracht. Ging het vroeger nog ‘het is niets en het wordt niets’, nu kijken we naar kansen en mogelijkheden. De Agenda van de veenkoloniën is een samenwerkingsverband tussen Provincies, Economische Zaken en het bedrijfsleven. De Agenda kijkt over de grenzen heen. Samen wordt er een beter resultaat geboekt dan elk afzonderlijk. En er moet ook dringend wat gebeuren. Grondstoffen zijn eindig en dat geldt ook voor het aardgas. We moeten dus met minder energie doen.”

En dan maakt Alders een stap naar dichter bij huis. In Groningen en Drenthe wordt gemiddeld de hoogste energierekening betaald. Veel woningen in ons gebied zijn gebouwd begin jaren zestig. Slecht of helemaal niet geïsoleerd. We moeten nu stappen nemen om woningen op grote schaal te isoleren. Komt de werkgelegenheid ten goede, maar ook de betaalbaarheid van de woonlasten.

“Wil je de moed er in houden dan moet je successen boeken. Heb ook oog voor het laaghangend fruit. Geloof in kansen en werk met een glimlach aan de toekomst.”  Met deze woorden van Hans Alders eindigen mijn aantekeningen.

Ik heb een waardevolle middag beleefd. Dit soort bijeenkomsten helpen ons inderdaad weer eens goed in de spiegel te kijken en in te zien op welke aspecten we nog beter kunnen letten. Te laat viel mij op dat er met geen woord over windmolens is gesproken. Dat is eigenlijk wel gek. Het spijt me dat ik hier niet eerder aan heb gedacht. Want de windparken in de veenkoloniën zullen een aardverschuiving gaan betekenen. Die betekenis is nog onderbelicht.