Door Jan-Willem van de Kolk op 27 mei 2013

PvdA-klas neemt bezit van het Binnenhof

Deelnemers van de cursus ‘Kennismaking met de lokale politiek’ hebben een bezoek gebracht aan de Tweede Kamer in Den Haag. Onder leiding van de PvdA-raadslid Monique Kroom en wethouder Jan-Willem van de Kolk worden de cursisten geïnformeerd over allerlei facetten van de gemeentepolitiek. Het initiatief van de cursus ligt bij de afdeling Stadskanaal van de Partij van de Arbeid. Eerder brachten de cursisten een bezoek aan waterschap Hunze en Aa’s en het provinciehuis.

Volgens Monique Kroom houdt lokale politiek niet op bij de gemeentegrenzen: ‘De deelnemers zijn bijgespijkerd over de werking van de gemeenteraad. Burgemeester Galama en oud-wethouder Van der Molen hebben verteld over hun vak. Datzelfde geldt voor de gemeentesecretaris. Cursisten krijgen daardoor een goed beeld van hoe de lokale democratie in z’n werk gaat. Maar een gemeente is geen eilandje. In Den Haag werd de groep ontvangen door PvdA-kamerlid Henk Nijboer en een debat bijgewoond. Alle hoeken van het Binnenhof zijn verkend. Bovendien bleek weer eens dat politiek ook ‘gewoon’ leuk kan zijn’.

Jan-Willem van de Kolk

Meer over Jan-Willem van de Kolk