14 september 2014

PvdA-Stadskanaal wil duidelijkheid over toekomst ODS ‘t Zonnedal in Alteveer

De fractie van de PvdA in de gemeente Stadskanaal wil duidelijkheid van het college van B en W over de toekomst van de openbare basisschool voor Daltononderwijs (ODS) ’t Zonnedal in Alteveer. Volgens raadslid Theo Klinkhamer hebben ouders recent te horen gekregen dat de school na afloop van dit schoolseizoen de deuren gaat sluiten wegens een tekort aan leerlingen. De gemeenteraad weet officieel van niets. De PvdA is hierover ‘verbaasd en verontwaardigd’ en gaat de kwestie in de raadsvergadering van 22 september aan de orde stellen.

’t Zonnedal telt momenteel zestien leerlingen. De ondergrens ligt op 23. Klinkhamer: ,,Afgelopen juni hebben we in de raad nog het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs aangenomen en daarin staat dat als het leerlingenaantal van ’t Zonnedal voor een periode van drie jaar onder de 23 zakt, de school moet worden opgeheven. Maar op 1 oktober vorig jaar, de peildatum, waren er nog 26 leerlingen. Daarom ben ik zeer verbaasd van de ouders nu te horen dat de school volgend zomer al dicht gaat.’’

De snelle sluiting zou er op kunnen wijzen dat verwacht wordt dat de school de komende jaren niet weer het aantal leerlingen van 23 of meer haalt. ,,Zou kunnen’’, zegt Klinkhamer, ,,maar we weten er officieel dus niks van.’’ De PvdA staat op het standpunt dat alle mogelijkheden moeten worden onderzocht om het openbaar basisonderwijs voor Alteveer te behouden.

Neem voor meer informatie contact op met Theo Klinkhamer, 06 3729 5076.

Waar ben je naar op zoek?