Door op 20 augustus 2012

PvdA-Stadskanaal wil meer duidelijkheid over stopzetten van hondenpoepprojecten

De PvdA-fractie in Stadskanaal wil meer duidelijkheid van het college van B en W over het stopzetten van de drie hondenpoepprojecten in de gemeente. Tijdens een werkbezoek aan Maarsstee in Stadskanaal kregen de sociaal-democraten namelijk te horen dat de bewoners van deze wijk zeer tevreden waren over het project.

Enkele jaren geleden besloot het college op drie plekken te beginnen met een proef om overlast van hondenpoep te verminderen. Begin deze maand concludeerden B en W dat weinig hondenbezitters gebruikmaken van de proef, die bestond uit speciale afvalbakken en poepzakjes. De proeven werden opgezet in Onstwedde, Musselkanaal (LTS-park) en Stadskanaal (Maarsstee). Het resultaat achtte het college teleurstellend en was dus aanleiding een punt te zetten achter de test. PvdA-fractievoorzitter Mark Kanter: “Maar op bezoek in Maarsstee kregen we van het Bewonersplatform te horen dat men juist zeer tevreden was over de proef. En dat verbaasde ons; die informatie hadden we niet van het college gekregen.”

Reden tot het stellen van schriftelijke vragen. Zo wil de PvdA nu weten of het klopt dat het hondenpoepproject zonder overleg met de betrokken omwonenden is stopgezet. Verder vraagt de PvdA of het college het eens is met het Bewonersplatform dat de overlast van hondenpoep in Maarsstee flink is afgenomen. Kanter: “Het college stopt nu met deze proeven zonder er een alternatief tegenover te stellen. Daar zijn wij het niet mee eens. Overlast van hondenpoep is al jaren één van de grootste ergernissen van de inwoners van Stadskanaal. Zelfs op kinderspeelplaatsen wordt hondenpoep aangetroffen. Dat kan natuurlijk niet. Ik zou de hondenbezitters willen oproepen bij het uitlaten van hun honden een schepje of een opruimzakje mee te nemen om de poep op te ruimen. Dan hoeven wij als politiek Stadskanaal geen nieuwe, vaak veel geld kostende maatregelen meer te bedenken en verdwijnt bij veel mensen de ergernis.”