Door Monique Kroom op 29 juni 2015

Raad op bezoek bij TDC

Op 24 juni is de raad te gast bij het Training en Diagnose Centrum (TDC) in Stadskanaal. Na het welkomstwoord van wethouder Francis Boen vertellen Annemarie van Huizen (teammanager TDC) en Lia Habraken (klantmanager) over hun werkzaamheden bij het TDC. Alles is gericht om zo’n groot mogelijk aantal cliënten weer aan het werk te krijgen. In principe is iedereen die een bijstandsuitkering aanvraagt verplicht zich te melden bij het TDC.

Samen met de cliënt wordt aan de hand van een zogenoemde E-Portfolio een sterkte-en-zwakteanalyse gemaakt. Daaruit blijkt waar de kracht en mogelijkheden liggen om aan de slag te gaan. Het zal een buitenstaander misschien verbazen, maar veel cliënten willen niets liever dan weer aan de slag. Er toe doen en rust en regelmaat in het leven te krijgen zijn de belangrijkste drijfveren. Natuurlijk zijn er soms omstandigheden die het werken in de weg staan. Ook daar is binnen het TDC-team oog voor. Onvoldoende werk binnen de regio blijft wel een groot struikelblok. Men kan klaargestoomd worden voor herintreding, maar waar vind je dan de juiste werkplek? Mensen die wat beter opgeleid zijn, zijn eerder geneigd om verder te kijken, of eventueel voor werk te willen verhuizen. Maar de cliëntengroep waar we hier bij TDC over praten is daar niet, of niet makkelijk, toe in staat. Die werkelijkheid moeten we wel onder ogen willen zien.

Arne Beukema, accountmanager, komt vervolgens aan het woord. Beukema kent de cliënten en ook de werkgevers uit de regio. Zijn er vacatures, dan is Beukema soms in staat deze snel weer op te vullen. Een goede vertrouwensbasis is hiervoor noodzakelijk.

Er komen succesverhalen langs, maar ook de zorgen die leven bij verschillende raadsleden als het gaat om o.a. verdringing, komen aan de orde.

Jan Edzes, directielid Wedeka, benadrukt dat er zorgvuldig gehandeld wordt en er gezorgd wordt dat er geen sprake is van verdringing. Maar het betreft soms toch een grijs gebied, en dat vraagt om zorgvuldig handelen.

De raadsleden maken in twee groepen een rondje door het gebouw. De ene groep wordt geleid door Femmia Haverkamp. Deze dame is vanaf het eerste uur betrokken bij het TDC. Rudie Berends neemt de andere groep onder zijn hoede. Hij is al ruim 25 jaar actief bij Wedeka en weet inmiddels heel goed wat er leeft binnen deze groep inwoners van onze gemeente.

We sluiten af met een hapje en een drankje. Wij zijn er van overtuigd dat het TDC alles er aan doet om mensen weer naar werk te leiden. Er wordt goed samengewerkt met onderwijs, gemeente en Wedeka. Deze samenwerking werpt zijn vruchten af. Wat ons betreft mogen succesverhalen best gedeeld worden. We mogen best een beetje trots zijn op wat we de afgelopen jaren met deze opzet hebben bereikt.