Door Grietje Schipper op 23 oktober 2014

Sportkantines aangemerkt als algemeen belang in het kader van wet M&O

De PvdA is tevreden over het rapport aanwijzingen activiteiten van algemeen belang in het kader van de wet en Markt en Overheid . Kort gezegd: wet M&O.

Afgelopen raadsvergadering 20 oktober 2014 kregen we een voorstel om sportkantines in het kader van de wet M&O als algemeen belang goed te keuren.

Deze wet heeft als doel om te voorkomen dat overheden steeds meer economische activiteiten gaan verrichting en zo een concurrent kan zijn van particuliere ondernemers. Gemeente Stadskanaal heeft hierin onderzoek gedaan.

Gekeken is naar: verhuur en exploitatie van binnen- en buitensportaccommodaties; exploitatie kantinegedeelte in binnen- en buitensportaccommodaties; verhuur maatschappelijk vastgoed (verhuur panden buurthuizen, peuterspeelzalen, welzijns- en cultuurvoorzieningen waar subsidierelaties mee bestaan); verhuur en exploitatie van ligplaatsen en camperstaplaats (Spoordok); verhuur en exploitatie van het Streekhistorisch Centrum; verhuur en exploitatie van het radio- en speelgoedmuseum.

Uit dit onderzoek is gebleken dat er geen sprake is van concurrentie.
Wij zijn blij met deze uitkomst , het geeft aan dat verenigingen en gemeentelijk vastgoed een sociale functie hebben, laagdrempelig en sober en in die zin dus geen concurrentie is voor plaatselijke horeca.
Ook blijft de gemeente in de toekomst de vinger aan de pols houden om dit ook blijvend te voorkomen.
We hebben dan ook ingestemd met dit voorstel.

Grietje Schipper.

Grietje Schipper

Grietje Schipper woont in Stadskanaal Wie is Grietje Schipper? Grietje is van huis uit een Drentse en geboren in de toen nog bestaande gemeente Borger en heeft gewoond in Nieuw Buinen en Gasselternijveen. Inmiddels woont ze hier al jaren dus geen onbekende meer voor Stadskanaal. Ze maakt op dit moment deel uit van de gemeenteraad

Meer over Grietje Schipper