29 april 2015

Tjeerd van Dekken en Jan Vos bezoeken Stadskanaal

Vrijdag 27 maart bezochten Tjeerd van Dekken en Jan Vos, Tweede Kamerleden voor de Partij van de Arbeid, de gemeente Stadskanaal. De lokale afdeling hield een rondetafeldebat waarbij met lokale ondernemers Guus Bruins (Treant Zorggroep), Klaas Jan Havinga (Centrum Winkeliers), Martin van der Leest (Sealteq) en Edwin Postma (Pagedal) de toekomst van Stadskanaal als dorp werd besproken. Thema’s als leegstand en krimp kwamen aan de orde, evenals sportfaciliteiten en toerisme. De invloed van windmolens in de Drentse Monden op de leefbaarheid in Stadskanaal werd een hot item, evenals de aanleg van een treinverbinding via Stadskanaal. Maatschappelijke betrokkenheid was hierin duidelijk zichtbaar. Men kwam tot de conclusie dat alle onderwerpen die van invloed zijn op de toekomst van Stadskanaal niet alleenstaand, maar gezamenlijk moeten worden aangepakt.

Vervolgens was er een presentatie door directeur Guus Bruins over het Refaja Ziekenhuis, als onderdeel van Treant Zorggroep. Hij gaf een inkijkje in de wijze waarop het streekziekenhuis basiszorg levert aan een verzorgingsgebied van 80.000 hulpvragers. Daarnaast is het Refaja Ziekenhuis ook één van de grootste werkgevers uit de regio. Twee duidelijke redenen om trots op te mogen zijn. De zorgen die men heeft voor de gezondheid in de regio werden niet onder stoelen of banken gestoken. Zorgmijding is na invoering van het verplicht eigen risico aan de orde van de dag. Een ander belangrijk punt blijkt de gezondheid van de mensen in onze regio, waarbij overgewicht en slechte gebitsverzorging bij kinderen steeds vaker voorkomende problemen zijn.

Jan Vos (belast met o.a. Aardbevingenproblematiek en duurzame energie) bezocht ’s middags een presentatie van lokale ondernemers die een initiatief zijn gestart om te onderzoeken welke mogelijkheden een solarpark kan bieden als alternatief voor het windmolenpark dat in de Drentse Monden zou moeten worden geplaatst. Grootste struikelblok was het verschil in SDE+ subsidie tussen windmolens en zonnepanelen. De laatste zijn duurder voor de Rijksoverheid, omdat de kostprijs per KWh hoger is en er dus meer subsidie bijgelegd moet worden dan bij zonnepanelen. Tjeerd van Dekken (woordvoerder sport) werd door Edwin Postma geïnformeerd over meerdaagse (sport)evenementen die in het Pagedal worden georganiseerd, vanuit bijvoorbeeld de Stichting Nelli Cooman Games en de Disability Games Foundation. Zij bespraken de mogelijkheden voor de werkgelegenheid en economie in Stadskanaal tijdens dit soort evenementen.

De heren konden ’s middags terugblikken op een interessante dag waarop innovatieve onderwerpen ter sprake kwamen.