Door Grietje Schipper op 16 november 2016

Verwachtingspolitiek of waarmaakpolitiek?

Bovenstaande woorden zijn niet zo bekend maar iedereen zou ze zeker herkennen.

De verkiezingen in Amerika zijn op een verrassende manier geëindigd. Wat niemand had verwacht gebeurde toch.

Er is een president gekozen waarvan mensen buiten Amerika verwachtten dat hij het toch nooit zou gaan winnen.

Maar heel veel mensen hebben daar toch anders gedacht.

En de vraag is dan: ”Hoe komt het dat zoveel mensen anders hebben gedaan als verwacht?”

Zeer waarschijnlijk is er niet geluisterd of  denken deze mensen dat er niet geluisterd wordt.

Wat dichter bij huis speelt dit natuurlijk ook.

Ook hier hoor je vaak “er wordt toch niet geluisterd, ze doen wat ze willen”

Klopt dit?

Ik verwacht dat veel reacties zouden zijn: Ja, dat klopt.

Maar is dit zo? Of wordt er te veel verwacht?

Het is menseigen om te verwachten dat dat waarvan je denkt dat het moet gebeuren, ook altijd gaat gebeuren.  Helaas gaat dat niet altijd op.

Niemand kan waarmaken wat iedereen verwacht, gewoonweg omdat er te veel verschillende verwachtingen zijn.

Als we terug kijken in Amerika heeft deze huidige president ook heel veel mensen teleurgesteld.

Veel mensen verwachtten dat alles anders zou gaan worden en werkloosheid en armoede voorbij zouden zijn met deze president.

Dat is een onmogelijke opgave voor welke president dan ook. Eén persoon gaat dat niet lukken, daarvoor heb je een hele natie nodig die je steunt en wil veranderen en dat is een utopie.

Hetzelfde gaat ook op voor de nu gekozen nieuwe president.

Hij zal tegen dezelfde problemen oplopen.

In ons land zal het in maart niet anders gaan.

Er zullen hele groepen te veel verwachten en er zullen vele politieke partijen niet kunnen waarmaken  wat ze de komende maanden gaan beloven.

Dit is altijd het geval in een democratisch gekozen parlement.

Maar wat wel belangrijk is: Hoe realistisch is een uitspraak van dat ga ik of gaan wij waarmaken?

Hoe groot is het slagingspercentage?

In onze eigen gemeente is het ook rekenschap houden met alle partijen en voor wat de PvdA fractie  betreft zoveel mogelijk ons sociaal gezicht laten zien.

We hebben uiteraard ook verwachtingen geschept maar gelukkig lukt het ons aardig en maken we veel dingen waar.

Grietje Schipper

Grietje Schipper woont in Stadskanaal Wie is Grietje Schipper? Grietje is van huis uit een Drentse en geboren in de toen nog bestaande gemeente Borger en heeft gewoond in Nieuw Buinen en Gasselternijveen. Inmiddels woont ze hier al jaren dus geen onbekende meer voor Stadskanaal. Ze maakt op dit moment deel uit van de gemeenteraad

Meer over Grietje Schipper

Waar ben je naar op zoek?