7 februari 2016

Werkbezoek Hulotech Stadskanaal

L1110498Op 4 november 2015 werd tijdens de Promotiedagen Noord-Nederland in Groningen de ‘Startersprijs Gemeente Stadskanaal 2015’ aan het Knoalster bedrijf ‘Hulotech 3D Printing Solutions’ uitgereikt. Voor ons een reden om dit bedrijf aan de Tinnegieter begin februari te bezoeken. Waarom is juist voor Stadskanaal gekozen? En wat moeten we nu verstaan onder een 3D Printing bedrijf?

We worden gastvrij ontvangen door beide eigenaren van het bedrijf, de heren Huiting en Loorbach. De vraag waarom voor Stadskanaal is gekozen, is snel beantwoord. “We wonen in deze regio, maar het goede ondernemersklimaat in Stadskanaal is doorslaggevend geweest. Ook vanuit de gemeente is alle steun aangeboden en dat zorgde voor een prettige start.”

Hulotech houdt zich voornamelijk bezig met 3D printen van kunststof en het maken van prototypen. Maar ook het ontwikkelen van complete producten of onderdelen hiervan. Ingewikkelde vormen, die voorheen met de traditionele wijze van fabriceren niet tot de mogelijkheden behoorden, kunnen op deze printwijze worden gemaakt. De heren, die hun achtergrond hebben op elektrotechnisch en werktuigbouwkundig gebied, vullen elkaar goed aan. Hun combinatie, jarenlange ervaring en enthousiasme leveren bijzondere producten en oplossingen op.

De jeugd wordt al met het 3D begrip opgevoed. Op verschillende scholen staat reeds een 3D printer. Het zou mooi zijn wanneer jongeren op technische scholen worden opgeleid om in deze tak van sport aan de slag te gaan. 3D printen biedt vele mogelijkheden, daar zouden Huiting en Loorbach wel een college over kunnen geven. In 2015 de Startersprijs voor Hulotech, wie weet welke prijs hen nog meer te wachten staat. We zullen ze in de gaten houden.