Door Sebastian Bouma op 13 maart 2024

Nu of nooit

Het wordt tijd om een échte verandering teweeg te brengen door structureel te investeren in de regio, zodat iedereen er met plezier kan leven. Met deze zin sloot ik mijn column van oktober 2023 af, waarin ik pleitte voor investeringen in Oost-Groningen om zo de toenemende criminaliteit tegen te gaan. Dat zijn natuurlijk mooie idealen en daar zullen de meesten het wel mee eens zijn. Tot mijn grote vreugde werd begin februari bekend dat er 54,6 miljoen euro door het kabinet beschikbaar wordt gesteld voor de provincie Groningen, waarvan één van de doelen is het tegengaan van ondermijning (criminaliteit).

Op het moment van publicatie van deze column is dat al zo’n maand geleden, maar ik vind het toch belangrijk er hier in deze column even aandacht aan te besteden. Het geld, dat beschikbaar wordt gesteld als onderdeel van de vijfde ronde van de Regio Deals, is bedoeld om de provincie Groningen en haar inwoners sociaaleconomisch te versterken.

Belangrijk is om te weten dat van dit enorme bedrag een groot gedeelte nadrukkelijk voor Oost-Groningen bestemd is. Onze regio krijgt namelijk een investering van 12,5 miljoen euro. Daar komt nog bij dat er 20 miljoen euro gaat naar een aantal plaatsen in de provincie die een regiofunctie hebben en waar de leefbaarheid onder druk staat: Appingedam, Delfzijl, Bedum, Hoogezand-Sappemeer, Leek-Tolbert, Nieuwe Pekela, Stadskanaal-Musselkanaal, Ter Apel, Uithuizen, Veendam en Winschoten.

Een groot aantal van deze plaatsen ligt in Oost-Groningen. Hoewel een Knoalster of Muzzelknoalster deze plaatsen nooit als Stadskanaal-Musselkanaal aan elkaar zou schrijven, is deze Regio Deal voor alle inwoners, ondanks het verbindingsstreepje, fantastisch nieuws.

Het geld van de Regio Deal is ook bedoeld voor investeringen in de energietransitie, de omscholing en het verbeteren van de bereikbaarheid. Dit zijn allemaal investeringen waardoor wij er als inwoners van de gemeente Stadskanaal en als Oost-Groningers op vooruit zullen gaan. De toekomst van de Nedersaksenlijn, een spoorlijn waarvoor nog het spoor tussen Veendam en Emmen moet worden aangelegd, ziet er ook steeds rooskleuriger uit. Het Rijk ziet steeds meer in dat in Oost-Groningen structurele investeringen nodig zijn. Ze kunnen er in Den Haag simpelweg niet meer om heen.

En daarom: We moeten het nú doen. We moeten nú met ideeën komen, met projecten. We moeten er nú voor lobbyen dat straks niet alleen Stadskanaal, maar ook Musselkanaal en Ter Apel een treinstation krijgen. We moeten nú met z’n allen het heft in handen nemen en laten zien waar wij voor staan. De Regio Deal is natuurlijk fantastisch nieuws, maar dat betekent natuurlijk niet dat we nu met de handen in de zakken kunnen blijven zitten. Om maar met dezelfde zin als in oktober mijn column af te sluiten: Oost-Groningen leefbaar houden doen wij met z’n allen. Sebastian Bouma Fractieondersteuner PvdA Stadskanaal Reageren: [email protected]

Sebastian Bouma

Sebastian Bouma

Mijn naam is Sebastian Bouma. Ik ben in januari 2002 geboren in het ziekenhuis in Stadskanaal en woon al mijn hele leven in Musselkanaal. Ik woon daar samen met mijn ouders en mijn twee broertjes. Mijn oudere broer is al het huis uit. Ik zit in het examenjaar van het gymnasium op Ubbo Emmius in

Meer over Sebastian Bouma