Door Grietje Schipper op 23 mei 2015

Column: ‘Sport voor iedereen’

De PvdA staat altijd voorop als het gaat om sport die mogelijk moet zijn voor iedereen.
In ons verkiezingsprogramma wordt daar dan ook steeds weer aandacht aan besteed.
We vinden dat sport een belangrijk onderdeel is, sport ontspant en verbindt mensen, geeft een stukje zelfvertrouwen.
Onze gemeente heeft in de afgelopen jaren een goede naam opgebouwd wat betreft de manier waarop we omgaan met sportevenementen.
Een paar goede voorbeelden zijn Go Sports en natuurlijk de Nelli Cooman games, die jaarlijks terugkeren.
Maar we willen meer. Ondersteuning voor die mensen waarvoor sport niet vanzelfsprekend is omdat er te weinig geld te besteden is.
Gezinnen met een uitkering moeten keuzes maken en vaak gaat dan de keuze niet naar een abonnement voor een sportvereniging.
Heel begrijpelijk maar wel jammer, het zou niet zo moeten zijn dat lid zijn van een vereniging niet haalbaar is en met name voor gezinnen met kinderen.
Waar we ons sterk voor willen maken is dan ook om te kijken wat voor mogelijkheden er zijn om in de eerste plaats kinderen te laten sporten.
Samenwerking met sportverenigingen en scholen is hierin van groot belang.
Samen kun je vaak meer bereiken. Denk bijvoorbeeld aan sportclinics, speelmiddagen voor kinderen waar ze op een leuke manier kunnen kennismaken met sport.
Belangrijk hierbij is dat dit gratis blijft.
Het jeugdcultuur-, jeugdsport- en participatiefonds maken het mogelijk dat iedereen mee kan doen.
We willen dit graag vereenvoudigen en verenigingen betrekken.
Recentelijk is er een voorstel in de raad aangenomen om plaatselijke talenten financieel te ondersteunen. Een goed idee. Vaak worden er door ouders hoge kosten gemaakt om hun kinderen te laten sporten op hoog niveau. Met dit raadsvoorstel kunnen we beetje financieel helpen en andere toekomstige talenten een beetje stimuleren.
Maar voordat je een talent bent, moet er ergens begonnen worden. En daarvoor moeten kansen zijn voor alle burgers van onze gemeente.
Als PvdA willen we dit steunen en samen met verenigingen kijken hoe dit in de toekomst mogelijk gemaakt kan worden. Sport en beweging voor iedereen.

Grietje Schipper

Grietje Schipper woont in Stadskanaal Wie is Grietje Schipper? Grietje is van huis uit een Drentse en geboren in de toen nog bestaande gemeente Borger en heeft gewoond in Nieuw Buinen en Gasselternijveen. Inmiddels woont ze hier al jaren dus geen onbekende meer voor Stadskanaal. Ze maakt op dit moment deel uit van de gemeenteraad

Meer over Grietje Schipper