Bezoek aan de Baldakijn
Normal
0
21
false
false
false
NL
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Arial”,”sans-serif”;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
Op 4 april bracht PvdA Tweede Kamerlid, Keklik Yucel, in het kader van het project ‘Tweede Wereldoorlog’ een bezoek aan de speciale school voor basisonderwijs ‘De Baldakijn’. Keklik wil graag weten hoe De Baldakijn inhoud geeft aan het vakgebied burgerschapsvorming en kwam juist op die dag dat verschillende joodse mensen hun verhaal op deze school kwamen vertellen. Hans Bellers en ik waren er, op uitnodiging van Henk Mik – directeur van de school – in begin van de middag en mochten toehoorder zijn bij gastspreker Fred Cohenno (1941), die zijn ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog aan groep 8 vertelt. De kinderen waren op een eerder tijdstip naar kamp Westerbork geweest en al een beetje op de hoogte over wat zich heeft afgespeeld in de Tweede Wereldoorlog. Fred vertelde hoe hij verschillende keren als peuter, gescheiden van zijn ouders, ondergedoken is geweest en hoe hij uiteindelijk met zijn ouders en zijn oudere broer de oorlog heeft overleefd. Het verhaal boeide de leerlingen tot aan het eind. Fred hoopt dat hij, door dit verhaal te vertellen, de kinderen wat heeft geleerd en waarschuwt hen dat discriminatie op de loer ligt maar te allen tijde moet worden voorkomen.
Burgerschapsvorming, is een kerndoel in het onderwijs om actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen. Centraal daarbij staat het actief meedoen aan de samenleving, een deel van die samenleving te willen zijn en er een positieve bijdrage aan te leveren. In dit kader past het verhaal van Fred uitstekend. Het onderwerp is actueler dan ooit.
Keklik Yucel was onder de indruk op de wijze waarop De Baldakijn hier vorm aan geeft.
Henk Mik ziet het nut en noodzaak van burgerschapsvorming zeker in, maar legt daarbij gelijk uit dat er een spanningsveld is tussen deze opdracht en de opdracht minstens 50% van de tijd te besteden aan taal en rekenen en het feit dat er nog meer vakken op de schoolagenda staan.
De fractie zal binnenkort worden uitgenodigd voor een werkbezoek aan De Baldakijn.