Door Monique Kroom op 6 maart 2014

Bezoek aan de vrouwengroep Cereswijk

“Waarom zouden we gaan stemmen?” Om deze vraag te beantwoorden zijn wij op 5 maart uitgenodigd door de dames van de vrouwengroep Cereswijk. Mochten wij nog even denken dat wij een bezoek zouden brengen aan een dameskransje dat elke woensdag met elkaar koffie drinkt en gezellig de dag doorneemt, dan komen wij bedrogen uit.

Deze vrouwengroep bestaat uit twaalf dames die elke week een ander thema op de agenda heeft staan. En dit keer was het de gemeenteraadsverkiezingen. Welke invloed heb je als kiezer en welk nut heeft de gang naar de stembus?

Eerst hebben wij de taken en verantwoordelijkheden van raadsleden, wethouders en burgemeester uitgelegd. Daarna hebben wij aan de hand van de uitslagen van de gemeenteraadsverziekingen 2010 uitgelegd wat een stem kan betekenen en wat het effect kan zijn wanneer je je stem op een ander uitbrengt dan de lijsttrekker van jouw partij. De gedachten dat Riccardo misschien maar 140 voorkeurstemmen nodig heeft om in de raad te komen, terwijl hij nu op een onverkiesbare plaats 10 staat, wekte wel verwondering. En wanneer je de moeite neemt om te gaan stemmen kan je ook voor je gevoel makkelijker een raadslid of een fractie aanspreken op hun beleid.

De dames hadden zich prima voorbereid. Wat waren onze speerpunten? Wie is nu werkelijk de baas in de gemeente? Wat gebeurd er met de Stobbe? Hoe krijgt een oudere bewoner zijn/haar boodschappen in huis omdat er geen winkel is in de wijk en zijzelf niet mobiel zijn? Allemaal serieuze zaken waar wij ook serieus op ingegaan zijn. De sfeer was bijzonder goed en ontspannen en de ochtend vloog om. Hopelijk is de vraag beantwoord en weten de dames waarom ze moeten stemmen en hebben wij hen gemotiveerd om 19 maart dat werkelijk te gaan doen.

Riccardo Arisci en Monique Kroom