Door Grietje Schipper op 21 september 2022

Het gaat koud worden

Vandaag is het duidelijk te merken dat deze mooie zomer toch echt voorbij is. We hebben veel zon gehad, en weinig regen, wat tot een droogteprobleem leidde. Maar vandaag is er regen en beseffen we ons dat de verwarming weer aan moet. Bij heel veel huishoudens zal hetzelfde gevoel heersen als wat bij mij: Zet ik het aan of wacht ik nog een dag? De reden is dat we dan gas gaan gebruiken en we weten niet wat de gevolgen kunnen zijn qua kosten. Heel veel huishoudens hebben nog geen jaarafrekening gekregen en weten niet wat het termijnbedrag gaat worden. Grote verschillen kunnen ontstaan en een paar honderd euro per maand verhoging is heel goed mogelijk. Veel huishoudens (meer dan 70.000 in het noorden) gaan hierdoor in grote problemen komen en moeten zeker hulp krijgen om niet voor langere tijd in de schulden te blijven. Hoe dit grote probleem landelijk en zelfs Europees gaat worden opgelost, we weten het niet. Als u dit leest , heeft het kabinet (Prinsjesdag) aangekondigd wat het gaat doen om mensen die in de kou dreigen te komen te helpen. En niet alleen is er een probleem met de kosten voor verwarming, maar ook boodschappen doen is een grote hap uit onze portemonnee die al niet ruim gevuld is. De verschillen in ons land waren al groot, maar ze gaan nog steeds groter worden en ook het begrip voor elkaar is nog weinig aanwezig. Bij heel veel mensen is het vertrouwen weg. Vertrouwen in de overheid, vertrouwen in de gemeente. Maar wat het ergste is, vertrouwen in elkaar. Hoe los je dit op? Veel mensen denken de oplossing te vinden door één groep de schuld te geven en willen alle grenzen dicht. Anderen geven de superrijken en multinationals de schuld. Maar helpt het om elkaar de schuld te geven? Volgens mij kan je veel beter elkaar helpen. Ik/wij hopen dat er binnenkort een oplossing komt voor veel mensen zodat ze niet in de kou komen te zitten. Dat er een stop komt op de hoge gas prijzen, dat de prijzen in de supermarkt weer normaal worden en dat de minima extra geld krijgen (15 euro per uur) om zo ook een redelijk bestaan te hebben. Proberen het een beetje gelijk te trekken en verschillen zoveel mogelijk kleiner te maken. En dat we allemaal een kachel aan kunnen doen, ook dit jaar.

Grietje Schipper

Grietje Schipper woont in Stadskanaal Wie is Grietje Schipper? Grietje is van huis uit een Drentse en geboren in de toen nog bestaande gemeente Borger en heeft gewoond in Nieuw Buinen en Gasselternijveen. Inmiddels woont ze hier al jaren dus geen onbekende meer voor Stadskanaal. Ze maakt op dit moment deel uit van de gemeenteraad

Meer over Grietje Schipper