Door Egbert Hofstra op 25 mei 2022

Nieuwe energie

Het zal de oplettende nieuwsvolger vast niet ontgaan zijn: het nieuwe college van de gemeente Stadskanaal staat in de steigers. Het beoogde college bestaat uit ChristenUnie, Lokaal Betrokken, PvdA en de VVD. Een christelijke partij, een lokale, een sociale en een liberale. Een combinatie die dus evenwichtig is en waarmee onze gemeente vooruit kan, een combinatie met nieuwe energie aan bestuurlijke vernieuwing kan werken. Het betekent ook dat onze partij na vier jaar oppositie terugkeert in het college. Het is nog niet definitief. Inhoudelijke onderhandelingen zijn nog niet afgerond. Het is de bedoeling dat ook andere partijen daarbij een inbreng hebben, om zo te komen tot een ‘raadsbreed akkoord’. Voor de zomervakantie moet het nieuwe college dan beëdigd zijn. Ook in letterlijke zin was er de afgelopen tijd wat te doen rond nieuwe energie. Veel huishoudens hebben tegenwoordig zonnepanelen op het dak. Zo dragen ze bij aan een verminderde CO2-uitstoot. En laten we eerlijk zijn: het scheelt ook behoorlijk in de portemonnee. Vooral nu de energieprijzen zo enorm gestegen zijn. De opbrengst is tijdens een zonnige meidag optimaal. Maar er bereiken ons signalen dat de omvormers er soms zomaar mee ophouden, juist op een zonnige dag. We hebben hier wat onderzoek naar gedaan en we denken dat dit komt omdat het elektriciteitsnet het aanbod aan zonne- energie niet aankan juist wanneer het een zonnige dag is. Gevolg is dan dat de omvormer ermee ophoudt en dan later wanneer er wat minder zon is weer inschakelt. Als de omvormer uit is, heb je op dat moment ook geen opbrengst van je zonnepanelen. In de raad hebben we dit probleem aan de orde gesteld, maar de gemeente gaat niet over het elektriciteitsnet. Wel zijn we benieuwd of dit probleem bij meerdere huishoudens speelt. In dat geval vragen we de lezer een mailtje te sturen naar onderstaand adres, zodat we deze signalen door kunnen spelen aan de netbeheerder.

Egbert Hofstra

Egbert Hofstra (1982) woont in Stadskanaal Wie is Egbert Hofstra? Egbert Hofstra is opgegroeid in Musselkanaal. Sinds 1990 woont hij in Stadskanaal. Hij heeft het VWO gevolgd aan het Ubbo Emmius. Daarna heeft hij technische planologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Deze studie houdt zich bezig met de ruimtelijke ordening. Denk hierbij aan dingen als

Meer over Egbert Hofstra